Pages

Monday 12 December 2011

First, Second, and Third World - Nations Online Project



BM

Dunia dalam Dunia?
Pertama, Kedua, dan Dunia Ketiga.Ketika orang berbicara tentang negara-negara termiskin di dunia, mereka sering merujuk kepada mereka dengan istilah am Dunia Ketiga, dan mereka berfikir setiap orang tahu apa yang mereka bicarakan. Tetapi ketika anda meminta mereka jika ada Dunia Ketiga, bagaimana dengan Kedua atau Dunia Pertama, anda hampir selalu mendapatkan jawapan mengelak. Orang lain bahkan cuba untuk menggunakan istilah sebagai skim peringkat untuk keadaan pembangunan negara-negara, dengan dunia di atas Pertama, diikuti oleh dunia II dan seterusnya, itu sempurna - omong kosong.
Untuk menutup jurang maklumat yang anda akan menemukan di sini penjelasan istilah.
Penggunaan istilah Pertama, Kedua, dan Dunia Ketiga adalah kasar, dan itu selamat untuk mengatakan, model usang geopolitik dunia dari masa perang dingin.Tidak ada definisi rasmi pertama, kedua, dan dunia ketiga. Ini penjelasan OWNO tentang istilah.
Empat DuniaSelepas Perang Dunia II dunia terbahagi kepada dua blok besar geopolitik dan persekitaran yang berpengaruh dengan pandangan sebaliknya pada kerajaan dan masyarakat politik yang benar:1 - Blok demokratik-industri negara-negara dalam lingkup pengaruh Amerika, "Dunia Pertama".2 - Blok Timur yang komunis-sosialis menyatakan, "Dunia Kedua".3 - Sisa tiga suku daripada penduduk dunia, negara tidak selaras dengan blok baik dianggap sebagai "Dunia Ketiga."4 - "Dunia Keempat istilah", dicipta pada awal tahun 1970 oleh George Manuel Shuswap Kepala, merujuk pada negara-negara secara meluas tidak diketahui (entiti budaya) dari masyarakat adat, "Bangsa Pertama" yang hidup di dalam atau melintasi batas-batas negara nasional.
Pertama ada tiga dunia model yangAsal usul istilah tidak jelas. Pada tahun 1952 Alfred Sauvy, seorang ahli demografi Perancis, menulis sebuah artikel di majalah Perancis L'Observateur yang berakhir dengan membandingkan Dunia Ketiga dengan Estate Ketiga: "ce Tiers Monde mengabaikan, exploité, méprisé comme le Tiers etat" (ini diabaikan Dunia Ketiga, dieksploitasi, mencemuh seperti Estate Ketiga). Sumber-sumber lain mendakwa bahawa Charles de Gaulle diciptakan istilah Dunia Ketiga, mungkin de Gaulle hanya mempunyai Sauvy dikutip. Namun ...
Definisi
"Dunia Pertama" merujuk kepada apa yang disebut maju, kapitalis, negara-negara industri, kasar, sebuah blok negara-negara sejajar dengan Amerika Syarikat selepas Perang Dunia II, dengan kepentingan politik dan ekonomi yang lebih atau kurang am: Amerika Utara, Eropah Barat , Jepun dan Australia.
Negara-negara "Dunia Pertama""Dunia Kedua" merujuk kepada bekas komunis-sosialis, negara-negara industri, (sebelumnya blok Timur, wilayah dan lingkup pengaruh Kesatuan Soviet Sosialis Republik) hari ini: Rusia, Eropah Timur (misalnya, Poland) dan beberapa Turki Amerika (misalnya, Kazakhstan ) dan China.
Negara-negara "Dunia Kedua""Dunia Ketiga" adalah semua negara-negara lain, hari ini sering digunakan untuk menggambarkan kira-kira negara-negara membangun di Afrika, Asia dan Amerika Latin.Istilah Dunia Ketiga juga termasuk kapitalis (misalnya, Venezuela) dan (misalnya, Korea Utara) komunis negara, sebagai sangat kaya (misalnya, Arab Saudi) dan sangat miskin (misalnya, Mali) negara.

Negara-negara "Dunia Ketiga"Negara-negara Dunia Ketiga diklasifikasikan oleh pelbagai indeks: Hak-hak Politik dan Kebebasan Sivil, Pendapatan Nasional Kasar (PNB) dan Kemiskinan negara, Human Development negara, dan Kebebasan Maklumat dalam suatu negara.

Apa yang membuat negara dunia ketiga?Walaupun definisi everevolving, konsep dunia ketiga berfungsi untuk mengenalpasti negara-negara yang menderita kematian bayi yang tinggi, pembangunan ekonomi yang rendah, tingginya tingkat kemiskinan, rendahnya penggunaan sumber alam, dan kebergantungan berat pada negara-negara industri. Ini adalah negara-negara membangun dan berteknologi kurang maju di Asia, Afrika, Oceania, dan Amerika Latin. Negara-negara dunia ketiga cenderung mempunyai ekonomi bergantung pada negara-negara maju dan umumnya dicirikan sebagai masyarakat miskin dengan kerajaan stabil dan peringkat tinggi yang mempunyai pertumbuhan penduduk, buta huruf, dan penyakit. Faktor kunci adalah kurangnya kelas menengah-dengan berjuta-juta miskin di kelas ekonomi yang luas yang lebih rendah dan kelas yang sangat kecil atas elit mengawal kekayaan negara dan sumber-sumber. Negara-negara dunia yang paling ketiga juga mempunyai hutang luar negeri sangat besar.(Apa yang membuat negara dunia ketiga? Dari Ensiklopedia Sejarah Dunia)


 
"Dunia Keempat" istilah pertama kali datang mula digunakan pada tahun 1974 dengan penerbitan Shuswap George Ketua Manuel: dunia keempat: sebuah realiti India (amazon link ke buku), istilah ini merujuk pada bangsa-bangsa (entiti budaya, kumpulan etnik) dari adat masyarakat yang hidup di dalam atau melintasi batas negara (negara bangsa).
lihat: penduduk asli Amerika IndianBangsa Indian Amerika.
Banyak link ke negara-negara dari "Dunia Keempat" anda akan menemukan di Pertubuhan Bangsa-laman dalam talian Projek negara masing di bawah "Pribumi".Peta mengikut Model Tiga Dunia usang.
Mengapa Greenland sebuah negara Dunia Ketiga?Pada saat model Dunia Ketiga Greenland tertutup dari perdagangan antarabangsa dan Denmark adalah mempertahankan monopoli perdagangan Greenland ketat, sehingga hanya skala kecil barter (troaking) dan penangkap ikan paus Scotland. Selama tahun 1950-an dan 1960-an kerajaan Denmark memperkenalkan urbanisasi dan program pemodenan, bertujuan untuk mewujudkan persekitaran ekonomi bandar di Greenland, dengan memperluaskan bandar-bandar pesisir. Orang-orang dari penempatan kecil di sekitarnya rehoused di rumah buru-buru dibina dan amalan penangkapan ikan moden diperkenalkan.
Mengapa kaya Arab Saudi sebuah negara Dunia Ketiga?Menurut Model Tiga Dunia tua, Arab Saudi tidak selaras dengan AS juga bukan sebahagian dari blok Kesatuan Soviet, Blok Timur. Cadangan Arab Saudi minyak ditemui hanya pada tahun 1938 dan pembangunan untuk mengeksploitasi cadangan bermula pada 1941. Sampai saat itu Arab Saudi adalah negara dengan budaya suku Arab. Dan bahkan saat ini Arab Saudi adalah negara yang sangat konservatif. Hal ini dijalankan oleh elit kerajaan dan agama. Ekspresi awam pendapat tentang masalah politik atau sosial dalam negeri tidak disyorkan. Tidak ada pawagam atau pameran awam dari filem. Tidak ada organisasi seperti parti politik atau kesatuan pekerja untuk menyediakan forum awam. (Lihat juga: Budaya Arab Saudi)
Maklumat Tambahan
Berkaitan Kategori:Negara TerbelakangSenarai Least Developed Countries (LDCs)Daratan Negara BerkembangSenarai Negara Berkembang Daratan (LLDCs).Negara-negara kaya dan miskinKategori pembangunan negara-negara di dunia saat ini.Indeks Pembangunan ManusiaNegara dikategorikan dengan standard Indeks Pembangunan Manusia PBB.
Dunia Recources 2008Jadual menyajikan beberapa data yang diperlukan untuk membina sebuah gambaran dasar dari negara Dunia dalam dimensi manusia, ekonomi, dan persekitaran.Penduduk dan Kebajikan ManusiaJadual penunjuk teras pada populasi, kesihatan, pendidikan, kemiskinan, kematian bayi, dan prevalensi HIV / AIDS oleh negara-negara.Makanan dan Air RecourcesJadual ini mengandungi empat penunjuk inti: Intensitas Masukkan Pertanian, Ketahanan Makanan dan Gizi, Perikanan Pengeluaran dan Sumber Air.Ekonomi dan PerdaganganBandingkan negara dengan penunjuk inti dari Keluaran Dalam Negara Kasar mereka (KDNK), KDNK Pengedaran oleh Sektor Pertanian, Industri dan Perkhidmatan, Tabungan Kebersihan Disesuaikan, Eksport Barang dan Perkhidmatan, dan Arus Kewangan.Institusi dan KerajaanMenunjukkan nilai penunjuk teras untuk menilai kerajaan dan peringkat kebebasan dalam negara. Bandingkan Indeks Kebebasan Kebebasan Sivil dan Hak Politik; Halangan Peraturan, Kerajaan Pengeluaran untuk Kesihatan Masyarakat, Pendidikan Umum dan Tentera, dan masuk ke masyarakat untuk Maklumat.Klasifikasi Ekonomi NegaraSenarai negara mengikut klasifikasi Bank Dunia ekonomi mereka.Negara dengan Pendapatan Nasional Kasar (PNB)Senarai negara dan wilayah di perbandingan pendapatan kotor negara mereka mengikut paritas kuasa beli - (PPP) per kapita dalam dolar int'l.Luaran Link:Kriteria untuk menentukan "Negara Terbelakang"
PBB Pejabat Perwakilan Tinggi untuk Negara Terbelakang
PBB Dunia dan pengelompokan regional
Kedaulatan, kenegaraan dan Penentuan Nasib SendiriSebuah artikel oleh Frank MR tentang buku Nii Lante-Bruce Wallace, Tuntutan untuk kenegaraan dalam Undang-undang Antarabangsa.
Tiga-Dunia ModelDunia geografi Ingolf Vogeler tentang Model Tiga-Dunia.
Perang Dingin di Negara Dunia KetigaTentang perang dingin dan Model Tiga-Dunia.
Mencari Dunia KetigaSingkat artikel tentang Dunia Ketiga.
Dunia Ketiga - definisiDunia Ketiga - definisi dan keterangan oleh Gerard Chaliand.
Latar Belakang pada "Dunia Keempat" JangkaArti dari 'Bangsa' dan 'Negara' di Dunia Keempat oleh Dr Richard Griggs.

No comments:

Post a Comment