Pages

Tuesday 17 January 2012

Hari ni surat khabar cerita mengenai PROTON ... Macam-macam MENARIK...

Berita Harian
1. http://www.bharian.com.my/bharian/articles/DRB-HicombeliProtonRM3billion/Article/
2. http://www.bharian.com.my/bharian/articles/DRB-Hicomyakinperkukuh_tingkatdayasaingPROTON/Article

Utusan
1. http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0117&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_24.htm
2. http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0117&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_17.htm

Kosmo
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=0117&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm



The chart above shows the share price movement for Proton Holdings Berhad for the past 3 months up to yesterday. It settled down at RM5.18 yesterday, and previously hit a high of RM5.53 on the 13th January 2012. If only we all knew what was going to happen back in late November last year eh? It would have been a nice windfall just in time for the Chinese New Year this month.
Khazanah Nasional’s statement yesterday said DRB-Hicom had been identified as the appropriate party to acquire KNB’s stake in Proton as it’s proposal had demonstrated the company’s extensive involvement in the automotive sector, its network of strategic partnerships both local and international, and an effective platform to enhance Proton’s sustainability and meet its long-term growth needs. It’s RM5.50 per share offer price was also acceptable to Khazanah.
DRB-Hicom’s stake in Proton will rise from zero now to approximately 42.74% after the transaction is done – a total of RM1,291,040,812 in cash will change hands, with probably even more to be paid out later when DRB-Hicom makes a mandatory general offer for all remaining Proton shares after the acquisition is done.
This is not the first asset that DRB-Hicom owner Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary has acquired from Khazanah. He also paid RM623 million in cash for Khazanah’s stake in Pos Malaysia via DRB-Hicom, and the turnaround is already underway, with DRB-Hicom saying they have identified 17 new businesses that it could tap into via Pos Malaysia.
If you know Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary’s style, he will most likely install his own general to head Proton. When he took over Pos Malaysia, he made Datuk Khalid Abdol Rahman the group CEO. Datuk Khalid was previously DRB-Hicom group director of corporate planning. Who will be Proton’s new chief, or will DRB-Hicom choose to retain Datuk Seri Syed Zainal? Dato’ Nik Hamdan? Or Dato’ Lukman Ibrahim, previously with Proton for 17 years, former Group CFO and current group COO of DRB-Hicom and a man whose been described as having a “warm smile that brightens people up”?
There are more questions of course. What are DRB-Hicom’s plans for Proton? These details are all in the proposal to Khazanah, not not available for public viewing. Will DRB-Hicom matchmake Proton and Volkswagen? If yes, how do they intend to do it? Who will they retain and who will go? What fresh blood will they bring in? And will DRB-Hicom continue to ask for special privileges from the government for Proton – if yes, for how long?

Carta di atas menunjukkan pergerakan harga saham Proton Holdings Berhad untuk 3 bulan yang lalu sehingga ke hari ini. Ia menetap di RM5.18 semalam, dan sebelum mencecah RM5.53 pada 13 Januari 2012. Kalaulah kita semua tahu apa yang akan berlaku pada akhir bulan November tahun lepas eh? Ia telah durian runtuh yang bagus tepat pada masanya untuk Tahun Baru Cina bulan ini.
Hari ini kenyataan Khazanah Nasional berkata DRB-Hicom telah telah dikenalpasti sebagai parti yang sesuai untuk memperoleh kepentingan KNB di dalam Proton sebagai cadangan itu telah menunjukkan penglibatan banyak syarikat dalam sektor automotif, rangkaian perkongsian strategik kedua-dua tempatan dan antarabangsa, dan 1 platform yang berkesan untuk meningkatkan kemampanan Proton dan memenuhi keperluan pertumbuhan jangka panjang. Ia adalah RM5.50 bagi setiap harga tawaran saham juga diterima oleh Khazanah.
Kepentingan DRB-Hicom di dalam Proton akan meningkat dari sifar kini kira-kira 42,74% selepas urus niaga tersebut adalah dilakukan - satu jumlah sebanyak RM1, 291.040.812 dalam bentuk wang tunai akan menukar tangan, dengan mungkin lebih kepada boleh dibayar keluar kemudian apabila DRB-Hicom membuat satu am mandatori tawaran bagi baki semua saham Proton selepas pengambilalihan itu dilakukan.
Ini bukan aset pertama bahawa pemilik DRB-Hicom, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary telah diperolehi dari Khazanah. Beliau juga membayar RM623 juta dalam bentuk wang tunai untuk kepentingan dalam Pos Malaysia Khazanah melalui DRB-Hicom, dan pemulihan telah dijalankan, dengan DRB-Hicom berkata mereka telah mengenal pasti 17 perniagaan baru yang ia boleh meneroka melalui Pos Malaysia.
Jika anda tahu gaya Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary, beliau kemungkinan besar akan memasang am sendiri untuk mengetuai Proton. Apabila beliau mengambil alih Pos Malaysia, dia telah membuat Datuk Khalid Abdol Rahman Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan. Datuk Khalid sebelum DRB-Hicom pengarah kumpulan perancangan korporat. Siapakah yang akan menjadi ketua baru Proton,
atau DRB-Hicom akan memilih untuk mengekalkan Datuk Seri Syed Zainal? Dato 'Nik Hamdan? Atau Dato 'Lukman Ibrahim, yang sebelum ini dengan Proton selama 17 tahun, bekas Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan dan Ketua Pegawai Operasi semasa kumpulan DRB-Hicom dan seorang lelaki pun yang digambarkan sebagai mempunyai senyuman yang menceriakan semua orang …(kata-kata manis di bibir la…)

Terdapat lebih banyak soalan sudah tentu. Apakah rancangan DRB-Hicom untuk Proton? Butir-butir ini adalah semua dalam cadangan itu kepada Khazanah, tidak tidak terdapat untuk tatapan umum. DRB-Hicom matchmake Proton dan Volkswagen? Jika ya, bagaimana mereka bercadang untuk melakukannya? Siapakah yang mereka akan mengekalkan dan yang akan pergi? Apakah darah segar, mereka akan membawa masuk? Dan DRB-Hicom akan terus meminta hak istimewa daripada kerajaan bagi Proton - jika ya, berapa lama?

Google translate (jgn pencaya sangat k ...)

yang penting kita doakan PROTON maju dan sentiasa MENGUTAMAKAN KUALITI ... itu yang betul...

No comments:

Post a Comment