Pages

Thursday, 29 December 2011

Perjuanganku ALIF, BA, TA...

Assalammualaikum dan salam sejahtera...

Diucapkan kepada para pembaca blog Lidah Melayu (LM). LM bukanlah seorang penulis sehebat para blogger yang lain yang mempunyai jutaan pengunjung. LM menulis kerana ingin meluahkan isi hati supaya ianya tidak terpendam dan menjadi virus KETIDAKPUASAN HATI. Ikhlas LM nyatakan walau apa yang ditulis LM tidak berasa puas sepenuhnya cuma sekadar MEMUJUK kehendak hati sahaja.

LM bukanlah diantara POLITIK TEGAR seperti blogger yang lain. Perjuangan LM hanyalah kepada BANGSA, AGAMA dan TANAH AIR itu sahaja LM cukup terkilan dengan sikap segolongan masyarakat yang sanggup menjual MARUAH NEGARA demi kepentingan sendiri. Cukup sedih dengan tindakan beberapa masyarakat yang tidak memperdulikan nilai-nilai apa itu MARUAH yang dipentingkan hanyalah bersifat keperibadian sahaja.

Disini LM berjanji dengan diri sendiri LM akan terus memperjuangan MELAYU, ISLAM dan RAJA-RAJA MELAYU demi kesejahteraan anak bangsa masa akan datang. LM percaya dalam anak cucu kita sedang membesar sudah banyak dugaan dan yang pastinya masa depan GENERASI akan datang tidak tidak bertambah terseksa walaupun hidup dinegara sendiri. LM sentiasa berdoa bahawa GENERASI MELAYU akan datang tidak MENUMPANG HIDUP DINEGARA SENDIRI itulah yang LM PERJUANGKAN.

Ini lah tugas kepada PEMIMPING tidak kira apa jawatan sekalipun PERJUANGAN yang IKHLAS balasannya amatlah besar.

"Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya) dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat. ( Surah An-Nisaa ayat 58 )"


Ayat ini turun semasa Nabi bercadang untuk menyerahkan kunci Kaabah yang dijaga oleh “penjaga turun temurun” (sejak zaman jahiliyyah lagi) kepada penjaga lain yang baru. Allah menyuruh Nabi s.a.w. memulangkan kepada penjaganya yang asal.
Hadith Nabi s.a.w. tentang amanah:
Tidak sempurna iman
·         Tidak sempurna iman bagi orang yang tidak beramanah dan tidak diterima sembahyang orang yang tidak bersuci dan tidak sempurna agama, orang yang tidak diterima sembahyangnya” (Riwayat At-Tabrani).“
·         Tidak sempurna iman bagi orang yang tidak beramanah dan tidak sempurna agama bagi orang yang tidak menepati janji” (Riwayat Ahmad).
·         Tiada iman pada orang yang tidak beramanah” (Riwayat Ahmad)

Inilah yang dapat LM nyatakan untuk penutupan tahun 2011, semoga rakyat MALAYSIA dapat hidup aman dan sejahtera hingga hari kiamat ... InsyaAllah...LM yakin tahun 2012 adalah tahun paling MENCABAR bagi semua rakan BLOGGER dan SLURUH RAKYAT MALAYSIA...

Sekian untuk tahun 2011
Lidahmelayu30@gmail.com

Wednesday, 28 December 2011

Cntoh negeri BERKEBAJIKAN ...hahahahaha

Lihat la dunia CONTOH NEGERI BERKEBAJIKAN (POLITIK BAYANGAN PAS)


Kelakar pon ade ... sedar la berapa ramai anak MELAYU yang mendapat kemudahan dari kerajaan untuk menyambung pelajaran ... ini la contoh NEGERI PEMUSNAH BANGSA MELAYU dan ISLAM ...

hahaha gambar ni kat sungai petani ... tengok IKLAN pon dah melambangkan kehamPASan kerajaan negeri KEDAH (untuk muslimah tapi gambar wanita memakai tudung pon tak betul... walau pon patung buat la betui2 indentiti MUSLIMAH bro... jgn main sedap je nak buat ...)
AYUH SELAMATKAN KEDAH...

Sunday, 25 December 2011

MatKilau Penang: Nik Ajis Awat Jadi Macam Nie???

MatKilau Penang: Nik Ajis Awat Jadi Macam Nie???: Rakyat Kelantan harus bersyukur dengan apa yang telah diberikan oleh Kerajaan Pusat.Pok Nik dalam keadaan tenat di IJN masih ada lagi p...

(LM suke bace benda ni walau pon dan khatam 3x hehehehe)

Tuesday, 20 December 2011

Kami tabik Datuk Dr, Hasan Ali ...


Hasan tolak negara berkebajikan
KUALA LUMPUR 20 Dis. – Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor, Datuk Dr. Hasan Ali menolak konsep negara berkebajikan yang diperkenalkan oleh Pas, sebaliknya beliau mahu parti itu kembali kepada perjuangan asal iaitu menubuhkan sebuah negara Islam.
Tegas beliau, pendiriannya itu jelas kerana matlamat asal penubuhan Pas adalah untuk mendirikan sebuah negara Islam dengan cara memartabatkan agama itu, umatnya serta memperkukuhkan peranan ulama supaya mereka mampu menggarap Islam di dalam pemerintahan.
Sehubungan itu, beliau berkata, sebagai sebuah parti Islam, Pas tidak harus mempunyai cita-cita untuk menubuhkan negara berkebajikan kerana pelaksanaan konsep negara seperti itu mampu dilakukan oleh golongan sekular seperti mana berlaku di negara-negara maju antaranya Sweden, Norway, United Kingdom (UK) dan Australia.
‘‘Prinsip perjuangan saya meletakkan semula Pas ke landasan asal dan ia sejajar dengan kehendak Perlembagaan parti. Daripada pengamatan saya, Pas yang kini majoritinya dikuasai oleh golongan bukan ulama lebih cenderung mengamalkan ‘politik memenuhi kehendak rakan’ hingga sanggup mengorbankan prinsip perjuangan yang telah dipertahankan sejak penubuhannya.
‘‘Cuba kita lihat pada awal penubuhan Pas bagaimana pemimpin Pas terdahulu seperti Dr. Burhanuddin Helmi dan Ustaz Zulkifli Mohamad berjuang untuk mendirikan negara Islam dengan cara memartabatkan Islam, Melayu dan menobatkan institusi raja-raja,’’ katanya.
Beliau yang juga bekas Pesuruhjaya Pas Selangor bercakap pada sidang akhbar di kediamannya di Pinggir Taman Tun Dr. Ismail dekat sini, hari ini
Dalam perkembangan berkaitan, Hasan mengakui antara batu penghalang kepada Pas untuk menubuhkan sebuah negara Islam adalah datangnya daripada kepimpinan tertinggi DAP.
Beliau berkata, kenyataan Pengerusinya, Karpal Singh iaitu jika Pas mahu meneruskan cita-citanya menubuhkan sebuah negara Islam perlu langkah mayatnya terlebih dahulu jelas membuktikan betapa besarnya halangan tersebut.
Ujarnya, kenyataan Karpal itu cukup menggambarkan bagaimana pintu untuk meneruskan hasrat tersebut tertutup dan terkunci selama-lamanya.
‘‘Saya kira pihak pimpinan Pas perlu membincangkan perkara ini. Dalam organisasi Pas, kita ada jawatankuasa di peringkat cawangan, kawasan, negeri dan Pusat.
‘‘Masing-masing mempunyai tanggungjawab dan salah satu tanggungjawab dalam konteks sekarang adalah bersama-sama meletakkan Islam sebagai agenda perjuangan utama dan pertama.,’’ katanya lagi.
Menjawab satu soalan, Hasan berkata, secara kronologi perubahan ke arah mewujudkan Negara Berkebajikan berlaku sejak Pas menjalinkan kerjasama dengan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dalam pakatan pembangkang.
‘‘Jika kita membuat kajian betul-betul, saya fikir memang ada faktor (kerjasama) itu yang menyumbang ke arah (berlakunya perubahan). Ya, saya rasa ada, tetapi ia perlu ada satu kajian lanjut,’’ katanya.
Bagaimanapun, beliau berkata, terdapat beberapa faktor lain yang menyumbang kepada berlakunya kepada perubahan tersebut.
‘‘Saya sebenarnya tidak ada masalah untuk mengubahsuai polisi dan dasar apabila kita menjalinkan kerjasama, tetapi jangan ubah suai Islam,’’ katanya.
Sementara itu, Hasan turut membidas kenyataan pihak-pihak tertentu yang menghalangnya menjalinkan kerjasama dengan mana-mana pihak di luar Pas sama ada dalam persatuan atau parti seperti UMNO atas nama Islam, Melayu dan raja-raja Melayu.
‘‘Saya tidak kisah sama ada UMNO, persatuan peladang atau persatuan nelayan jika pihak-pihak ini memperjuangkan Islam, Melayu dan raja-raja Melayu saya akan sokong.
‘‘Jika UMNO bawa agenda itu, tetapi saya ketepikan mereka, hinalah Hasan Ali. Hasan Ali tidak ada objektif.
‘‘Dalam hal ini, saya mesti objektif, saya mesti menggunakan keintelektualan saya dan saya tidak harus mengorbankan keintelektualan saya,’’ tegas beliau.
Mengenai tahap sokongan yang diterimanya berikutan hasratnya untuk mengembalikan Pas ke landasan asal, Hasan memberitahu, beliau tidak keseorangan dalam melaksanakan tugas tersebut.
‘‘Alhamdulillah Ketua Dewan Ulama, Datuk Harun Taib, Ketua dan Timbalan Dewan Pemuda Pas Pusat, Nasrudin Hassan dan Nik Abduh Nik Abdul Aziz menyokong penuh usaha saya meletakkan Pas di tempat asalnya.
‘‘Rakyat juga memberi respons yang amat positif. Mana-mana saya pergi, ramai di kalangan rakyat bersalaman dengan saya, berdakap dengan saya dan ada orang tua lelaki mencium saya. Mereka menyokong penuh perjuangan saya,’’ ujarnya.

LM - Ini la baru dikatakan pejuang beb bukak keje do menabur fitnah je merata-rata ...

Monday, 19 December 2011

Utusan Malaysia Online - Masing-masing ghairah menjadi ‘panglima perang’ menjelang pru

Utusan Malaysia Online - Rencana

Tak kisah la nak jadi panglima ke nak jadi pahlawan ke nak jadi perwira ke yang penting menjaga MARUAH NEGARA dan MARTABAT ORANG MELAYU ... jangan mudah diperkudakan oleh bangsa lain ingat Melayu dah hilang KUASA dalam EKONOMI jangan pula hilang KUASA MEMERINTAH ... KEKALKAN DEMOKRASI BERPALIMEN DAN RAJA BERPELEMBAGAAN ... INI SAHAJA YANG DAPAT DIWARISKAN OLEH ANAK CUCU KITA SUPAYA TIDAK HIDUP MENUMPANG DI NEGERI SENDIRI....

Sunday, 18 December 2011

Tak sedar DIUNTUNG

Salam ....

kita baru2 ni dikejutkan dengan segolongan pelajar yang BODOH belagak PANDAI... Belum habis dah berani nak tunjuk hebat kat orang awam. Kalau orang awam tengok pon kecewa dengan sikap segolongan pelajar .. inikah golongan yang akan menentu masa depan NEGARA ... BODOH sungguh .. rugi duit rakyat nak taja pelajar-pelajar macam ni. Rugi seribu kali rugi di anggap sebagai perjuangan masa depan negara. tak tau nak cakap macam maner kalau golongan pelajar macam ni diberi harapan oleh rakyat untuk masa depan .....

Ini la orangnya ... bodoh demokrasi tapi tak paham apa itu demokrasi .. sungguh memalukan aku tengok dalam ramai-ramai ade tak pelajar bangsa lain ... sungguh merugikan bangsa ... PTPTN pon tak mula bayar dah jadi bodoh ... sungguh bodoh menjadi BALACI bangsa lain yang mengambil keuntungan dari KEBODOHAN pelajar MELAYU ... bodoh sungguh budak2 ni kalau aku dapat la... aku suruh pihak U buang buat malu BANGSA je ... BANGANG ... Tension sungguh ...
kenapa orang ni tak ajak pelajar-pelajar Cina atau india sertai DIA ... tengok adakah inikah harapan pada bangsa ... bangga ke kita lihat pelajar kita buat mcm ni ... pergh ... bodoh ...

Sambungan...
Diharap pihak BERWAJIB mengambil tingakan yang wajar kepada MAMAT SEKOR NI ... sungguh memalukan dan tidak bermoral mengejar cita-cita songsang dan sanggup diperkudakan. Menunjukan keBODOHan terang-terangngan ...

Harap pihak UPSI Mengota apa yang dikatakan ... Terima kasih
(Jangan ada bakal GURU yang akan merosakan AKIDAH dan mentaliti anak BANGSA kita)

Saturday, 17 December 2011

Berita Harian Online | 3 tahun laksana gaji minimum

Berita Harian Online 3 tahun laksana gaji minimum

Itu la Modal untuk PRU 13 ke ... jangan buat macam tu tak baik bro .... kalau lagi lambat lagi banyak yang akan timbul PROVOKASI dan pelbagai spekulasi yang bukan-bukan ini lagi sakit hati ...

BR1M - Berdasarkan permohanan Bantuan Rakyat 1 Malaysia saja kita dah dapat lihat betapa pentingnya untuk kerajaan melaksana gaji minima. Untuk menjadi salah semua negara maju pendapatan adalah utama disamping kepentingan dalam MERUBAH MENTALITI Rakyat...

Monday, 12 December 2011

First, Second, and Third World - Nations Online Project



BM

Dunia dalam Dunia?
Pertama, Kedua, dan Dunia Ketiga.Ketika orang berbicara tentang negara-negara termiskin di dunia, mereka sering merujuk kepada mereka dengan istilah am Dunia Ketiga, dan mereka berfikir setiap orang tahu apa yang mereka bicarakan. Tetapi ketika anda meminta mereka jika ada Dunia Ketiga, bagaimana dengan Kedua atau Dunia Pertama, anda hampir selalu mendapatkan jawapan mengelak. Orang lain bahkan cuba untuk menggunakan istilah sebagai skim peringkat untuk keadaan pembangunan negara-negara, dengan dunia di atas Pertama, diikuti oleh dunia II dan seterusnya, itu sempurna - omong kosong.
Untuk menutup jurang maklumat yang anda akan menemukan di sini penjelasan istilah.
Penggunaan istilah Pertama, Kedua, dan Dunia Ketiga adalah kasar, dan itu selamat untuk mengatakan, model usang geopolitik dunia dari masa perang dingin.Tidak ada definisi rasmi pertama, kedua, dan dunia ketiga. Ini penjelasan OWNO tentang istilah.
Empat DuniaSelepas Perang Dunia II dunia terbahagi kepada dua blok besar geopolitik dan persekitaran yang berpengaruh dengan pandangan sebaliknya pada kerajaan dan masyarakat politik yang benar:1 - Blok demokratik-industri negara-negara dalam lingkup pengaruh Amerika, "Dunia Pertama".2 - Blok Timur yang komunis-sosialis menyatakan, "Dunia Kedua".3 - Sisa tiga suku daripada penduduk dunia, negara tidak selaras dengan blok baik dianggap sebagai "Dunia Ketiga."4 - "Dunia Keempat istilah", dicipta pada awal tahun 1970 oleh George Manuel Shuswap Kepala, merujuk pada negara-negara secara meluas tidak diketahui (entiti budaya) dari masyarakat adat, "Bangsa Pertama" yang hidup di dalam atau melintasi batas-batas negara nasional.
Pertama ada tiga dunia model yangAsal usul istilah tidak jelas. Pada tahun 1952 Alfred Sauvy, seorang ahli demografi Perancis, menulis sebuah artikel di majalah Perancis L'Observateur yang berakhir dengan membandingkan Dunia Ketiga dengan Estate Ketiga: "ce Tiers Monde mengabaikan, exploité, méprisé comme le Tiers etat" (ini diabaikan Dunia Ketiga, dieksploitasi, mencemuh seperti Estate Ketiga). Sumber-sumber lain mendakwa bahawa Charles de Gaulle diciptakan istilah Dunia Ketiga, mungkin de Gaulle hanya mempunyai Sauvy dikutip. Namun ...
Definisi
"Dunia Pertama" merujuk kepada apa yang disebut maju, kapitalis, negara-negara industri, kasar, sebuah blok negara-negara sejajar dengan Amerika Syarikat selepas Perang Dunia II, dengan kepentingan politik dan ekonomi yang lebih atau kurang am: Amerika Utara, Eropah Barat , Jepun dan Australia.
Negara-negara "Dunia Pertama""Dunia Kedua" merujuk kepada bekas komunis-sosialis, negara-negara industri, (sebelumnya blok Timur, wilayah dan lingkup pengaruh Kesatuan Soviet Sosialis Republik) hari ini: Rusia, Eropah Timur (misalnya, Poland) dan beberapa Turki Amerika (misalnya, Kazakhstan ) dan China.
Negara-negara "Dunia Kedua""Dunia Ketiga" adalah semua negara-negara lain, hari ini sering digunakan untuk menggambarkan kira-kira negara-negara membangun di Afrika, Asia dan Amerika Latin.Istilah Dunia Ketiga juga termasuk kapitalis (misalnya, Venezuela) dan (misalnya, Korea Utara) komunis negara, sebagai sangat kaya (misalnya, Arab Saudi) dan sangat miskin (misalnya, Mali) negara.

Negara-negara "Dunia Ketiga"Negara-negara Dunia Ketiga diklasifikasikan oleh pelbagai indeks: Hak-hak Politik dan Kebebasan Sivil, Pendapatan Nasional Kasar (PNB) dan Kemiskinan negara, Human Development negara, dan Kebebasan Maklumat dalam suatu negara.

Apa yang membuat negara dunia ketiga?Walaupun definisi everevolving, konsep dunia ketiga berfungsi untuk mengenalpasti negara-negara yang menderita kematian bayi yang tinggi, pembangunan ekonomi yang rendah, tingginya tingkat kemiskinan, rendahnya penggunaan sumber alam, dan kebergantungan berat pada negara-negara industri. Ini adalah negara-negara membangun dan berteknologi kurang maju di Asia, Afrika, Oceania, dan Amerika Latin. Negara-negara dunia ketiga cenderung mempunyai ekonomi bergantung pada negara-negara maju dan umumnya dicirikan sebagai masyarakat miskin dengan kerajaan stabil dan peringkat tinggi yang mempunyai pertumbuhan penduduk, buta huruf, dan penyakit. Faktor kunci adalah kurangnya kelas menengah-dengan berjuta-juta miskin di kelas ekonomi yang luas yang lebih rendah dan kelas yang sangat kecil atas elit mengawal kekayaan negara dan sumber-sumber. Negara-negara dunia yang paling ketiga juga mempunyai hutang luar negeri sangat besar.(Apa yang membuat negara dunia ketiga? Dari Ensiklopedia Sejarah Dunia)


 
"Dunia Keempat" istilah pertama kali datang mula digunakan pada tahun 1974 dengan penerbitan Shuswap George Ketua Manuel: dunia keempat: sebuah realiti India (amazon link ke buku), istilah ini merujuk pada bangsa-bangsa (entiti budaya, kumpulan etnik) dari adat masyarakat yang hidup di dalam atau melintasi batas negara (negara bangsa).
lihat: penduduk asli Amerika IndianBangsa Indian Amerika.
Banyak link ke negara-negara dari "Dunia Keempat" anda akan menemukan di Pertubuhan Bangsa-laman dalam talian Projek negara masing di bawah "Pribumi".Peta mengikut Model Tiga Dunia usang.
Mengapa Greenland sebuah negara Dunia Ketiga?Pada saat model Dunia Ketiga Greenland tertutup dari perdagangan antarabangsa dan Denmark adalah mempertahankan monopoli perdagangan Greenland ketat, sehingga hanya skala kecil barter (troaking) dan penangkap ikan paus Scotland. Selama tahun 1950-an dan 1960-an kerajaan Denmark memperkenalkan urbanisasi dan program pemodenan, bertujuan untuk mewujudkan persekitaran ekonomi bandar di Greenland, dengan memperluaskan bandar-bandar pesisir. Orang-orang dari penempatan kecil di sekitarnya rehoused di rumah buru-buru dibina dan amalan penangkapan ikan moden diperkenalkan.
Mengapa kaya Arab Saudi sebuah negara Dunia Ketiga?Menurut Model Tiga Dunia tua, Arab Saudi tidak selaras dengan AS juga bukan sebahagian dari blok Kesatuan Soviet, Blok Timur. Cadangan Arab Saudi minyak ditemui hanya pada tahun 1938 dan pembangunan untuk mengeksploitasi cadangan bermula pada 1941. Sampai saat itu Arab Saudi adalah negara dengan budaya suku Arab. Dan bahkan saat ini Arab Saudi adalah negara yang sangat konservatif. Hal ini dijalankan oleh elit kerajaan dan agama. Ekspresi awam pendapat tentang masalah politik atau sosial dalam negeri tidak disyorkan. Tidak ada pawagam atau pameran awam dari filem. Tidak ada organisasi seperti parti politik atau kesatuan pekerja untuk menyediakan forum awam. (Lihat juga: Budaya Arab Saudi)
Maklumat Tambahan
Berkaitan Kategori:Negara TerbelakangSenarai Least Developed Countries (LDCs)Daratan Negara BerkembangSenarai Negara Berkembang Daratan (LLDCs).Negara-negara kaya dan miskinKategori pembangunan negara-negara di dunia saat ini.Indeks Pembangunan ManusiaNegara dikategorikan dengan standard Indeks Pembangunan Manusia PBB.
Dunia Recources 2008Jadual menyajikan beberapa data yang diperlukan untuk membina sebuah gambaran dasar dari negara Dunia dalam dimensi manusia, ekonomi, dan persekitaran.Penduduk dan Kebajikan ManusiaJadual penunjuk teras pada populasi, kesihatan, pendidikan, kemiskinan, kematian bayi, dan prevalensi HIV / AIDS oleh negara-negara.Makanan dan Air RecourcesJadual ini mengandungi empat penunjuk inti: Intensitas Masukkan Pertanian, Ketahanan Makanan dan Gizi, Perikanan Pengeluaran dan Sumber Air.Ekonomi dan PerdaganganBandingkan negara dengan penunjuk inti dari Keluaran Dalam Negara Kasar mereka (KDNK), KDNK Pengedaran oleh Sektor Pertanian, Industri dan Perkhidmatan, Tabungan Kebersihan Disesuaikan, Eksport Barang dan Perkhidmatan, dan Arus Kewangan.Institusi dan KerajaanMenunjukkan nilai penunjuk teras untuk menilai kerajaan dan peringkat kebebasan dalam negara. Bandingkan Indeks Kebebasan Kebebasan Sivil dan Hak Politik; Halangan Peraturan, Kerajaan Pengeluaran untuk Kesihatan Masyarakat, Pendidikan Umum dan Tentera, dan masuk ke masyarakat untuk Maklumat.Klasifikasi Ekonomi NegaraSenarai negara mengikut klasifikasi Bank Dunia ekonomi mereka.Negara dengan Pendapatan Nasional Kasar (PNB)Senarai negara dan wilayah di perbandingan pendapatan kotor negara mereka mengikut paritas kuasa beli - (PPP) per kapita dalam dolar int'l.Luaran Link:Kriteria untuk menentukan "Negara Terbelakang"
PBB Pejabat Perwakilan Tinggi untuk Negara Terbelakang
PBB Dunia dan pengelompokan regional
Kedaulatan, kenegaraan dan Penentuan Nasib SendiriSebuah artikel oleh Frank MR tentang buku Nii Lante-Bruce Wallace, Tuntutan untuk kenegaraan dalam Undang-undang Antarabangsa.
Tiga-Dunia ModelDunia geografi Ingolf Vogeler tentang Model Tiga-Dunia.
Perang Dingin di Negara Dunia KetigaTentang perang dingin dan Model Tiga-Dunia.
Mencari Dunia KetigaSingkat artikel tentang Dunia Ketiga.
Dunia Ketiga - definisiDunia Ketiga - definisi dan keterangan oleh Gerard Chaliand.
Latar Belakang pada "Dunia Keempat" JangkaArti dari 'Bangsa' dan 'Negara' di Dunia Keempat oleh Dr Richard Griggs.

Sunday, 11 December 2011

Harapan bumiputera tinggi terhadap Teraju

MTAB pula yang diumumkan dalam RMK-10 ditubuhkan untuk menentukan dasar, hala tuju strategik dan mengkaji kemajuan serta penyampaian pelbagai program dan inisiatif berkaitan dengan agenda pembangunan bumiputera.
Teraju dikehendaki menunjukkan hasil dalam jangka masa yang singkat, melakukan reformasi institusi untuk meningkatkan keberkesanan dan mengekalkan hubungan dengan badan-badan bukan kerajaan dan lain-lain pihak berkepentingan.
Apakah pendekatan Teraju berlainan daripada pendekatan yang sebelum ini diamalkan oleh agensi-agensi yang diberi tanggungjawab membangun bumiputera dan usahawan bumiputera? Apa juga pendekatan yang bakal diambil oleh Teraju, tentu sekali berbeza dengan pendekatan agensi-agensi yang sebelumnya. Ia diberikan kuasa yang meliputi bidang yang luas daripada keusahawanan, pendidikan, pekerjaan dan yang penting sekali pembiayaan.
Mengambil contoh salah satu perkara yang kerap diberikan sebagai alasan kelemahan usahawan bumiputera ialah pembiayaan. Seseorang usahawan tulen yang mempunyai kelayakan dan pengalaman boleh tersekat hasratnya untuk merebut sesuatu peluang perniagaan disebabkan keengganan institusi kewangan dan perbankan memberikan pembiayaan. Malah kalau persetujuan diberikan, pelepasan wang yang diperlukan pula tersekat-sekat tanpa sebab yang munasabah. Kebanyakan institusi kewangan masih lagi bersikap konservatif, ertinya persoalan pertama yang dimajukan kepada sesiapa yang membawa cadangan perniagaan ialah jenis cagaran yang hendak diberikan. Dalam usaha kerajaan menggalakkan projek berasaskan pengetahuan, seseorang usahawan tulen itu mungkin mempunyai pengetahuan dan pengalaman tetapi tidak mempunyai harta untuk dicagarkan. Mereka yang berpotensi untuk meneroka bidang ini begitu ramai termasuklah penemuan-penemuan pihak universiti yang jarang sekali disambut dan disokong oleh syarikat swasta.
Tidak dinafikan asas penting sebelum pembiayaan kepada sesuatu usaha diberikan kepada seseorang usahawan itu perlu disiasat dan disahkan supaya mereka yang tidak dapat membuktikan tuntutan-tuntutan mereka boleh diketepikan.
Kita percaya pengalaman luas Husni Salleh semasa menerajui MAVCAP, sebuah syarikat modal teroka berurusan dengan pelbagai ragam usahawan yang berjumpa dengan beliau dari sudut yang tulen dengan yang tidak tentu sekali akan membantu beliau dalam tugas baru ini. Cuma kali ini ragam kepelbagaian usahawan yang bakal bertemu beliau itu akan bertambah berlipat kali ganda. Rasanya sebelum sesiapa bertemu beliau, mereka patut diberikan satu senarai soalan yang menunjukkan ketulenan mereka atau tidak.
Harapan begitu tinggi menjulang segala apa juga kelemahan pada dasar-dasar yang digubal untuk kemajuan bumiputera yang lepas. Teraju tidak mengalami masalah ketirisan dan kebocoran dan menguntungkan golongan tertentu sahaja.
Kita difahamkan bahawa kali ini maklum balas akan diperoleh daripada golongan bawah sehingga ke atas dengan pendekatan dulu yang mana maklum balas turun dari atas ke bawah. Dengan itu, beberapa roadshows bertemu rakyat telah dirancang dan di sinilah rakyat patut mengambil peluang untuk menyatakan apa yang terbuku di kalbu mereka.
Kedudukan Teraju di bawah Jabatan Perdana Menteri dan selaku sekretariat kepada MTAB, kita percaya akan dapat menggembeling segala sumber dan sokongan daripada pelbagai badan dan agensi yang ada kaitan dengan pembangunan bumiputera termasuklah kelapan-lapan kementerian yang mengendalikan pelbagai bahagian selepas Kementerian Pembangunan Usahawan dibubarkan.
Apa juga pun pelaksanaan dan apa juga perancangan yang bakal digubal oleh Teraju termasuk makmal bumiputera yang tertinggal dalam Program Transformasi Ekonomi dulu dapat direalisasikan.
Masa untuk mengorak langkah maju kehadapan dan merebut peluang-peluang ekonomi yang ada di negara kita ini selari dengan golongan lain telah tiba supaya jangan angka pencapaian bumiputera berada di takuk lama sahaja.

Monday, 5 December 2011

Gaji Minima

Salam...

Hehehe kadang2 kelakar pon ada ... sebab ramai ahli politik yang ingin menaguk di air keruh ... mengambil kesempatan dalam kesempitan rakyat .. ada pihak yang betul2 memperjuangkan dan ada pihak pulak menjadi BATU API dalam perjuangan GAJI MINIMA ini ... yang lebih mengecewakan ada pulak yang suka menabur janji tapi tidak tahu kemampuan dan tahap sebenar diri sendiri hahahhaha ... kelakar bukan. Dengan niat berpolitik seolah-olah rakyat dipermainkan dengan pelbagai fakta tujuan untuk memecahbelahkan rakyat.

Aku seperti pernah terbaca mengenai pekerja SWASTA di Malaysia yang rata penduduk adalah pekerja SWASTA ... percaya la RAKYAT bahawa kalau di nilai kakitangan SWASTA memamg sukar untuk melakukan gaji minimum itu semua hanya PROPAGANDA POLITIK sahaja ... HEheheheheh ... Ingat senang-senang ke itu tokey cina mau bagi melayu gaji RM 1200.00 dan adakah pulak MELAYU setuju nak bagi gaji bangla sama dengan anak tempatan. hahahahahahaha kelakar kan

Lihat mejoriti kakitangan yang berkerja SWASTA dilihat dari aspek pekerja asing dalam negara kita MALAYSIA. Dikatakan Malaysia mempunyai pekerja asing seramai 1.5 juta ... pergh... satu angka yang tinggi dan hampir membimbangkan rakyat ... bayangkan jika ada RUSUHAN kaum dalam negara atau diluar .. MasyaALLAH ... boleh lingkup negara ni. ini adalah pandangan sahaja bukan hasutan atau sebaliknya. kalau tidak kenapa ada PARTI yang sanggup terang ke negara JIRAN untuk berpolitik kan....

Aku tak ingat buku yang pernah dibaca dulu ... ada diselik mengenai gaji minima dalam SEKTOR INDUSTRI ... yang terbahagi kepada Industri RINGAN, Industri SEDERHANA dan Industri BERAT. kalau tak silap aku buku ni ditulis oleh Tun Mahathir atau ini adalah satu artikal dari surat khabar... pergh ... susah betui nak ingat ... (susah betu nak dibuktikan) takpe kite sembang je dulu.

Untuk memartabatkan kakitangan SWASTA dalam kehidupan seharian adalah baik jika di bahagi kan mengikut tahap dan taraf pekerjaan itu sendiri seperti dalam industri ... industri terbahagi kepada 3 iaitu:

Industri Ringan... yang mana industri ini adalah melakukan produk yang kecil dan pembuatan makanan ini adalah industri yang tidak ramai kakitangan dan mejoritinya pengusaha kecil dan sederhana. Kebanyakannya pula adalah usahawan MELAYU bumiputera. Kakitangan yang bekerja pula adalah dari golongan berpendidikan rendah dan ada juga yang berpendidikan tinggi dan ada juga makcik2 dan pakcik2 dari kampung ... nama pon industri kecil ... dan ada juga mengaji kan warga asing ... rata-rata pendapatan industri ini kurang atau lebih tidak dari 5 juta setahun (atas logik akal) layak kay syarikat atau industri kecil ini nak bgi gaji minima sebanyak RM 1200.00 untuk setiap kakitangan nya .... Fikirkan ....

Industri Sederhana ... ini satu industri yang boleh dikatakan terbanyak dalam negara dan rata-rata pendapat syarikat adalah antara 5 juat hingga 15 juta setahun dan ada juga hampir mencecah 50 juta setahun ...pergh... ini sepatunya dipertimbangkan dan dikaji untuk perlaksanaan gaji minima.. tapi pula apakah usahawan yang berada dalam industri sederhana ini ... sendiri mau ingat la yang mengawal EKONOMI MALAYSIA TANAH TUMPAH nya DARAH KU ini ... aiya lu ingat senangkan mau kasi gaji besat2 sama semua olang lu gila ka ... gua niaga pon tarak untung oooo ... ayat biasa la bro ... hahhaha Lu pikir la sendiri ...

Industri Berat ... ini yang menarik rata-rata kakitangan yang bekerja semuanya ada sijil dan berkemahiran dan ada digolongan PROFESIONAL .. ini yang sepatut nya di fikirkan untuk gaji minima... kalau di tanya kerja kat mana gaji berapa macam tak berbaloi dengan apayang lakukan ... lihat contoh industri pembuatan yang besar2 ... pendapat syarikat menlangkaui bilion-bilion ... dan syarikat diketogerikan syarikat gergasi di Malaysia ... ini yang sepatutnya menjadi asas untuk penyelarasan gaji minima.

Ini adalah ringkasan yang dapat aku huraikan untuk fakta yang dikatakan panas buat masa sekarang. Untuk pihak yang bertanggungjawab buat la kerja dengan ikhlas dan adil dan tidak pertanggungjawab buat la sesuatu dengan waras dan menjaga kredebeliti seseorang pemimpin bukan hanya menabur janji yang bukan2 tapi untk menunaikanya hampas belaka...

Bukan untuk menjadi batu api dalam arena politik dan bukan bersifat perkauman tapi ini adalah realiti kehidupan dalam BERPOLITIK ... politik ini kotor jika tidak di lakukan dengan IKHLAS dan JUJUR. Pentingnya bagi kita sebagai manusia yang diberi akal untuk memikirkan FAKTA berdasarkan LOGIK ini adalah satu anugerah yang tidak ada pada makhlup hidup selain MANUSIA...

Fikir2kan dan selamat beramal ( hhehehehe pecah rekod sendiri dalam tempoh 15 minit siapkan artikel ini)

Thursday, 1 December 2011

GST

Baca dan fahamkan..( kesimpulan dibawah adalah pandangan dan pemahaman peribadi saya shj.)

Apa itu GST? GST adalah singkatan bagi Goods & Service Tax atau dalam bahasa melayunya, Cukai Barangan & Perkhidmatan
GST diperkenalkan bagi menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang ketika ini dikenakan pada kadar 5% hingga 10%.
Dalam pelaksanaan GST yang bakal diperkenalkan nanti, beberapa barangan keperluan asas pengguna dikecualikan daripada GST seperti produk sayuran, beras, gula, garam, tepung dan minyak masak, daging serta perkhidmatan bagi elektrik dan air.
GST dikatakan adalah sistem percukaian yang lebih cekap kerana dikutip pada setiap peringkat .Nampak mcm bagus kalau compare SST(5 ~10%) GST(4%)
Ini bermakna, cukai tidak dikenakan kepada pengguna sahaja sebaliknya turut dikenakan kepada pengilang, pemborong, dan juga peruncit yang tidak dikenakan dalam pelaksanaan SST sebelum ini. Design nmpk mcm ok jer. Semua kena tax, tp kalau pengilang/pembekal transfer tax tu pd pengguna mcmana? Sapa tahu?
Di sesetengah negara, GST turut dikenali sebagai Value Added Tax (VAT). Antara negara-negara Asia yang telah mengguna pakai sistem ini dan kadarnya masing-masing adalah China (17 peratus), Indonesia (10 peratus), Thailand (7 peratus), Singapura (7 peratus) dan Filipina (12 peratus). Kastam Diraja Malaysia dijangka akan mentadbir GST bagi pihak kerajaan. Walaubagaimanapun, kerajaan dijangka akan mengumumkan paras had (threshold amount) di mana organisasi perniagaan yang jualannya tidak mencecah had tersebut tidak perlu untuk berdaftar dan mengenakan GST ke atas pelanggannya
Pelaksanaan GST adalah baik jika sekiranya kerajaan dapat mengurangkan cukai pendapatan dan korporat.
Ini kerana pembayar cukai sudah tentu terpaksa menanggung kos yang berganda, dengan lebihan pendapatan yang perlu dikenakan cukai, mereka turut perlu membayar GST dalam masa yang sama.
Negara Singapura contohnya, menggurangkan cukai pendapatan dan korporat sebaik melaksanakan GST

Dibawah ini adalah dari web rasmi KASTAM  yang akan mengurusakan GST.  rujukan:   http://www.gst.customs.gov.my/portal/page/portal/MYGSET
 Pening sikit..cubalah baca kalau blh paham.

Friday, 18 November 2011

Tun M memang berani ...

Assalammualaikum

Mungkin semua dah pernah tengok klip ini... fikirkan ada lagi tak pemimpin MALAYSIA yang seberani ini ...

video

Kepada PEMIMPIN dan BAKAL PEMIMPIN perjuangan MU MASIH BELUM SELESAI ...

Wednesday, 2 November 2011

Baju BIRU

Assalammualaikum dan salam sejahtera

Untuk Perhatian dan tindakan semua ahli kabinet dan parlimen negara yang dikasih sekalian. Dengarlah wahai pemimpin-pemimpin Malaysia. Tolonglah Dengar dan hayati keperitan RAKYAT yang hidup dengan MAKAN GAJI. Tolonglah baca rungutan ini bagi kami yang hidup dengan sekadar menerima gaji BULANAN atau MINGGUAN atau HARIAN. Ya kami ni PEKERJA SWASTA dan hidup secara sederhana Alhamdulillah cukup untuk menampung KELUARGA besar atau kecil. (http://sarjana.tripod.com/undang1.html)



Soalan Pertama ...
Tujuan apakah pihak KERAJAAN ini nak mansuhkan tiga(3) akta buruh yang digembar-gembukan sekarang dan kecoh diperkatakan dan apa pula matlamat KERAJAAN untuk melakukan ini semua, Kepentingan SIAPAkah semua ini..?
Malaysia ni dah lebih 50 tahun MERDEKA, dah bertukar banyak Perdana Menteri tak pernah ada PM yang berani sentuh AKTA KERJA ni sekarani kenapa yang ada pulak sebahagian pemimpin yang berani sentuh AKTA yang dikira menjaga MEJORITI penduduk MALAYSIA ini. Ibarat terlalu yakin dengan KEKUATAN pekerja-pekerja AWAM. untuk pengetahuan la Malaysia mempunyai kira-kira 27 juta rakyat dan boleh dikatakan hampir 50% rakyat adalah bekerja sekadar MAKAN GAJI ingat ni MAKAN GAJI dan 10% lagi bekeja di sektor KERAJAAN atau AWAM dan selebihnya perniagaan dan pengganguran (statistik sendiri hahahaha)
Kenapa mesti disentuh dalam parlimen yang ngada-ngada sangat nak BUBARKAN, Wahai PEMIMPIN-PEMIMPIN kamu semua tahu atau tidak akibatnya ?
UNTUK MEMBANTU PELABUR ASING UNTUK MELABUR DALAM MALAYSIA kenapa mesti BUBARKAN AKTA ini tidak ingatkah GENERASI YANG AKAN DATANG. Sekarang sudah cukup mencabar untuk RAKYAT mencari SETITIK REZEKI untuk menyara KELUARGA TERSAYANG... pergh... tidak dapat bayangkan pulak KESENGSARAAN GENERASI YANG AKAN DATANG. cukup sedih dan sangat terharu dengan kenyataan yang ingin di perdebatkan.
Sepatutnya issue ni tidak perlu diperdepatkan kerana ini adalah KEPENTINGAN DAN KESEJAHTERAAN rakyat bukan mejoriti rakyat hidup senang semua minyak dan toll dibayar dan PERCUMA, semua mesti keluarkan wang untuk menempuhi hari mendatang. Harga barangan sentiasa naik tak penah surut dan harga keperluan lain turut naik. GAJI macam tidak pulak berubah.
Adalah baiknya jika diperdepatkan issue GAJI MINIMA bukan tujuan nak susahkan majikan tapi ini adalah TUJUAN UTAMA UNTUK MENGHARMONIKAN RAKYAT juga.
Orang yang pandai-pandai cadangkan MAHU BUBARKAN AKTA KERJA ni tidak mempunyai KELUARGA KE..? atau sengaja mahu timbulkan PROBOKASI kepada semua PEKERJA SWASTA. Sedih giler aku dah lahidup sekarang pun cukup-cukup makan tidak dapat dibayangkan pulak GENERASI akan datang akan menempuh alam KEHIDUPAN ... pergh...sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih...
KERAJAAN rasa ini adalah satu strategik untuk PRU13 ke macam tak betul je PERANCANGAN ni.
Baru-baru ni lihat Pilihan raya di SARAWAK... Tahniah sebab Kerajaan berjaya di SARAWAK tapi perasan atau tidak kenapa tertubuhnya PARTI BEBAS... ya mungkin itu saja itu memecahkan undi, ada juga berpendapat itu orang kaya dan saya mahukan publisiti murahan dan mungkin juga BEBAS lebih mudah untuk bercakap macam AHLI PARLIMEN YB IBRAHIM tu Pasir Putih Kelantan tu duduk mana-mana pun tadak mengapa sebab BEBAS. Yang aku faham BEBAS lah PARTI yang tidak percaya atau tidak bersetuju dengan mana-mana pihak dan berdiri diatas pagar.
Ambil pulak United Kindom yang pernah diterajui oleh PARTI BURUH. Semua tahu atau tidak apa itu parti BURUH, itu la parti yang melindungi PEKERJA-PEKERJA SWASTA dan kenapa di MALAYSIA tiada PARTI BURUH dan mana pula dalam PARLIMEN yang menjadi WAKIL atau SUARA PEKERJA SWASTA di MALAYSIA...

AKU dah malas nak menaip korang tengok je la gambar ni...




SEPATUNYA PERKARA MACAM INI TIDAK AKAN BERLAKU KALAU KERAJAAN MEMANDANG KEPENTINGAN KEHIDUPAN DAN KEHARMONIAN PARA KAKITANGAN SWASTA DAN LEBIH SENANG HIDUP MAKAN GAJI NI
AMBIL KIRA DALAM KUALITI KEHIDUPAN YANG BERDEPAN DENGAN RONA-RONA CABARAN IBARAT GELORA OMBAK YANG TIDAK PERNAH ADA TANDA AMARAN, BILA-BILA SAHAJA BOLEH MEMBAHAYAKAN MANUSIA.

INIKAH MAKSUD TRANSFOMASI YANG DILAUNG-LAUNGKAN...

FIKIR-FIKIRKAN SELAMAT BERAMAL...
WA-ALLAHUALAM
ASSALAMMUALAIKUM

Friday, 28 October 2011

Rintihan Warga Swasta...

Salam..
Cadangan untuk meminda akta tersebut mgkn akan dibuat pada persidangan parlimen Oktober ini..
Pindaan ini akan memudahkan pihak majikan melakukan perkara2 yang mgkn menindas pekerja.. draft telah diedarkan untuk penelitian setiap MP.. dan ia memerlukan mejoriti MP untuk meluluskan..

oleh kerana tiada Senator yg dilantik mewakili persatuan pekerja maka harapan untuk menafikan rang tersebut terletak pada ulasan dan perbahasan MP & senator yg sedia ada..

Bagi mengalakkan pelabur asing masuk ke Malaysia maka Kerajaan merasakan beberapa akta perlu dipinda dan antara pindaan dalam Akta Kerja 1955;
- Majikan boleh mengambil pekerja dari sub-kontraktor dan terlepas dari sebarang tanggungjawab terhadap pekerja
- Notis penamatan pekerja maksimum untuk 4 minggu
- Bayaran untuk kerja lebih masa (OT) boleh dibayar sehingga 30 hari selepas bayaran gaji terakhir dibuat
- Majikan boleh menetapkan waktu pekerja mengikut kehendak mereka (flexible)

hemm  untuk Akta Perhubungan Perusahaan 1967 ia pernah dipinda pada Tahun 2007 dan kini hendak dipinda lagi.. dulu mana2 kes dlm mahkamah jika pekerja menang majikan hanya perlu bayar 24 bulan gaji sahaja walaupun kes berlarutan sehingga 5 ke 6 tahun..  dan jika sudah berkerja di tempat lain dlm tempoh perbicaraan 30% gaji akan dipotong..

dalam akta tersebut, pekerja yg dalam tempoh percubaan diberhentikan boleh menuntut kerja semula dengan mengfailkan kes ke JPP dan jika tidak bersalah dia akan mendapat pampasan 1 tahun gaji dan boleh kembali bekerja.. kini ia akan digubal di mana pekerja tersebut tidak boleh menuntut untuk kembali bekerja di situ dan tidak lagi boleh menfailkan kes tersebut di JPP.. 

dalam akta Kesatuan Sekerja 1959.. ia telah menjadi sensitif kepada setiap persatuan sekerja yg ade di Malaysia.. antara yang akan dipinda ialah;
- majikan boleh meminta untuk dikaji semula pengiktirafan mana2 persatuan sekerja delepas 5 tahun
- kakitangan eksekutif dan sekuriti tidak dibenarkan menjadi ahli mana2 kesatuan sekerja.. termasuklah pegawai eksekutif bank..
jika akta2 ini berjaya digubal.. antara kesan yang akan diterima oleh pekerja di malaysia adalah sama seperti pekerja2 di Amarika.. majikan sesuka hati boleh mempergunakan akta2 tersebut untuk menindas pekerja... mgkn antara kita ade yg bernasib baik.. tapi bagaimana yg lain.. anak2 kita.. cucu2 kita.. adakah mereka senasib dgn kita..

LM : aku juga kakitangan swasta yang kerja makan gaji kerajaan nak kakitangan swasta semua memberontak ini antara punca para pembangkang akan mengambil kesempatan dengan apa yang terjadi .... adalah lebih baik pihak yang bertanggungjawab mengambil tindakan drastik dan mengambil pengajaran apa yang berlaku di UK. ingat parti buruh antara salah sebuah parti yang kuat di UK ......

Thursday, 13 October 2011

Melayu hilang kuasa 10 tahun lagi - UTUSAN (13 Oktober 2011)


KUALA LUMPUR 12 Okt. - Orang Melayu di negara ini dijangka kehilangan identiti serta kuasa terutama berkaitan hal sosial, politik dan ekonomi dalam masa 10 tahun lagi, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.
Katanya, jangkaan itu berdasarkan trend perpecahan politik yang semakin ketara di kalangan kaum itu sehingga menyaksikan terdapat di antara mereka menjadi pihak minoriti dalam mana-mana perkongsian kuasa.
Apabila itu terjadi, katanya, golongan minoriti tersebut terpaksa meminta bantuan pihak lain demi kuasa, tetapi 'berhutang' dengan pemberi 'bantuan' berkenaan sehingga akhirnya membuatkan Melayu Islam kerugian.
Menurutnya, senario identiti Melayu Islam di Singapura serta keadaan ekonomi golongan itu di Thailand wajar dijadikan iktibar.
"Di Singapura, muftinya tidak boleh memprotes hidangan daging haram yang dihidangkan di majlis membabitkan Melayu Islam (serta Islam lain) walaupun membuat ketetapan Islam tidak boleh memakannya.
"Hidang tidak apa dan ini (berlaku) kerana ketiadaan kuasa (di kalangan Melayu)," katanya semasa berucap merasmikan Seminar Perpaduan dan Ekonomi Ummah di Bangi, dekat sini hari ini.
Seterusnya, Dr. Mahathir yang juga Yang Dipertua Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) mengingatkan supaya masyarakat Islam merebut kekayaan negara serta menguruskan kekayaan itu kerana kekuatan ekonomi boleh menyelamatkan agama.
Sebagai contoh, katanya, banyak negara Arab yang mempunyai kekayaan hasil minyak tetapi gagal menjananya semula sehingga menyimpan wang dalam bentuk rizab bon di negara maju seperti Amerika Syarikat (AS).
Bagaimanapun menurut beliau, AS yang kini mempunyai hutang terkumpul bernilai AS$14 trilion dikhuatiri tidak mampu membayar rizab bon negara-negara Arab berkenaan.
"Miskin itu kufur dan pegangan (agama) juga boleh jadi lemah," ujarnya.

Oleh RAJA SYAHRIR ABU BAKAR dan WANDA IDRIS
pengarang@utusan.com.my


Punyer la sedih ... lihat sekarang demi kuasa dan wang manusia sanggup melakukan apa sahaja sehingga tidak memikirkan apakah kesan kepada umat manusia lihat Ketua Pembankang berpolitik hanya untuk memecahkan bangsa dan mengidakkan kewujudan melayu di tanah melayu. Berpolitik hanya ingin memberSHITkan nama sahaja perjuangan yang pudar untuk rakyat dan bangsa melayu. Ingat hak Mejoriti rakyat malaysia mesti dikekalkan. Tidak kurang dengan itu ada pula pihak yang mengambil kesempatan menjadi Hero untuk menghancurkan nilai perpaduan yang dibina berabad lamanya. Di sini aku ingin menyampaikan hasrat hati dengan semua pemimpin tak kira berbezaan politik harus mengkaji dan menilai erti perpaduan sesuatu bangsa demi kesejahteraan rakyat. 

Kerajaan yang masih mengamalkan kepentingan sendiri juga harus diingatkan tidak menanguk di air keruh dan menjadikan rakyat sebagai mangsa, kerana ini merugikan GENERASI yang akan datang. Mana sumpah dan setia mu menjaga dan mendaulatkan Tanah Melayu. 


Bertindak untuk GENERASI yang akan datang.